Søndag d. 13. til tirsdag d. 15. februar 2005

Ankomst til New Zealand

Vi vidste på forhånd, at vi skulle forberede os på noget af et temperaturchok, når vi ankom til New Zealand, da der på den sydlige halvkugle er sommer, når vi har vinter. Men at forskellen ville blive så stor, som den blev, havde vi næppe regnet med blot et par dage før afrejsen. Netop som vi forlod Danmark, valgte Kong Vinter at gøre sit indtog med det resultat, at hele landet oplevede en snemængde som sjældent set. Turen til Kastrup Lufthavn kom derfor til at tage noget længere tid end normalt, men vi nåede da frem i tide til check-in. Efter et par timer i lufthavnsområdet kunne vi boarde vores fly mod Bangkok til tiden, og det gav os forhåbninger om, at snestormen ikke ville få betydning for vores afgang. Efter at have fundet vores sæder, blev vi dog ret hurtigt klar over, at det næppe ville holde! Vi blev introduceret for noget kaldet de-icing - et engelsk udtryk for den afisning et fly skal gennem, før det kan lette i en snestorm. Hvad vi efterhånden fandt ud af var, at SAS - som vi skulle flyve med - kun har én afisningsmaskine. Vi fik af piloten at vide, at vi var nr. 16 i køen, men eftersom det tager 10-15 minutter at afise et fly kunne vi hurtigt regne ud, at opholdet i flyveren ville blive noget længere end forventet. Efter 3 stive timers venten lykkedes det endelig at lette ved 2-tiden om natten, og kursen var sat mod varmere himmelstrøg.

Changi_Airport_1.JPG (201129 byte)

Changi Airport, Singapore

Changi Airport 3.JPG (109528 byte)

Fra Bangkok skulle vi med Qantas videre til Sydney kl. 17.40 lokal tid, og dette tidspunkt havde vi hele tiden i baghovedet, mens vi bevægede os østover. Vi landede i Bangkok kl. 17.40 blot for at konstatere, at flyet mod Sydney netop samtidig lettede, og vi måtte derfor til at finde en alternativ vej down under. Vi nåede dog ikke at blive ret nervøse over, hvordan situationen skulle gribes an, før vi blev mødt af venligt lufthavnspersonale, der hurtigt fik os om-booket og dirigeret videre med alternative fly. Efter lidt løben frem og tilbage i Bangkok lufthavn endte det derfor med, at vi røg tilbage på det SAS-fly, vi netop var kommet med, for at flyve med det til Singapore. Da vi landede i Singapore Changi Airport et par timer senere, blev vi igen mødt af en venlig lufthavnsdame, der fulgte os og de øvrige, der var havnet i samme situation til terminal 2, hvorfra vi skulle videre til Sydney. Inden vi nåede så langt måtte vi dog tilbringe et par timer i lufthavnen og kunne bl.a. bruge tiden på at nyde de mange smukke orkidéer, der prydede terminalen.

Blue Mountains 1.JPG (73744 byte)

Flyvning ind over Blue Mountains

Sydney Airport.JPG (76700 byte)

Kingsfort Smith Airport, Sydney

Fra Singapore skulle vi så med Singapore Airlines til Sydney. Undervejs fløj vi ind over det røde indre af det australske kontinent, fik set Blue Mountains ovenfra (se ovenstående billede) og endte med at tage et sving ind over Sydney centrum, hvor vi fik et flot syn af Operahuset og Harbour Bridge, inden vi landede i Kingsfort Smith Airport, hvor vi også fik et ophold af nogle timers varighed. Her måtte vi dog henvende os hos Qantas for at checke ind, inden vi kunne boarde flyet, der skulle bringe os det sidste stykke til Auckland, New Zealand. Det lykkedes at få billetterne i orden, og vi kunne endelig se en ende på rejseriet. Efter 3 timers flyvetur landede vi i Auckland lufthavn godt trætte! På trods af flyskift og forsinkelser var der altså knap så meget kaos over den ærgerlige situation vi stod i. Til gengæld betød det, at vi først kunne sætte vores fødder på New Zealandsk grund kl. 21 lokal tid - 9 timer senere end forventet! Snestormen i Danmark bevirkede altså, at vi mistede en halv dag i Auckland. Desuden var vi bange for, at den ekstra lange rejsetid ville gøre det svært for os at vænne os til tidsforskellen, men det viste sig heldigvis at være ubegrundet frygt. Vi tog med en bus fra Super Shuttle fra lufthavnen og kom til Auckland Central Backpackers kl. 23. Efter at have tjekket ind på vores værelse kunne vi gå direkte i seng og få noget tiltrængt søvn, så vi kunne være friske til et par dage i New Zealands største by.