|
Vi vidste på forhånd,
at vi skulle forberede os på noget af et temperaturchok, når vi
ankom til New Zealand, da der på den sydlige halvkugle er sommer,
når vi har vinter. Men at forskellen ville blive så stor, som den
blev, havde vi næppe regnet med blot et par dage før afrejsen.
Netop som vi forlod Danmark, valgte Kong Vinter at gøre sit indtog
med det resultat, at hele landet oplevede en snemængde som
sjældent set. Turen til Kastrup Lufthavn kom derfor til at tage
noget længere tid
end normalt, men vi nåede da frem i tide til check-in. Efter et par
timer i lufthavnsområdet kunne vi boarde vores fly mod Bangkok til
tiden, og det gav os forhåbninger om, at snestormen ikke ville få
betydning for vores afgang. Efter at have fundet vores sæder, blev
vi dog ret hurtigt klar over, at det næppe ville holde! Vi blev
introduceret for noget kaldet de-icing - et engelsk udtryk for den
afisning et fly skal gennem, før det kan lette i en snestorm. Hvad
vi efterhånden fandt ud af var, at SAS - som vi skulle flyve med - kun har
én afisningsmaskine. Vi fik af piloten at vide, at vi var
nr. 16 i køen, men eftersom det tager 10-15 minutter at afise et fly
kunne vi hurtigt regne ud, at opholdet i flyveren ville blive noget
længere end forventet. Efter 3 stive timers venten lykkedes det
endelig at lette ved 2-tiden om natten, og kursen var sat mod varmere
himmelstrøg. |
Changi Airport,
Singapore |
Changi Airport,
Singapore |
Fra Bangkok skulle vi med Qantas videre til
Sydney kl. 17.40 lokal tid, og dette tidspunkt havde vi hele tiden i
baghovedet, mens vi bevægede os østover. Vi landede i Bangkok kl.
17.40 blot for at konstatere, at flyet mod Sydney netop samtidig
lettede, og vi måtte derfor til at finde en alternativ vej down
under. Vi nåede dog ikke at blive ret nervøse over,
hvordan
situationen skulle gribes an, før vi blev mødt af venligt
lufthavnspersonale, der hurtigt fik os
om-booket og dirigeret videre med
alternative fly. Efter lidt løben frem og
tilbage i Bangkok lufthavn endte det derfor med,
at vi røg tilbage på det SAS-fly, vi netop var kommet med, for at flyve med det til Singapore.
Da vi landede i Singapore Changi Airport et par timer senere, blev
vi igen mødt af en venlig lufthavnsdame,
der fulgte os og de øvrige, der var havnet i samme
situation til terminal 2, hvorfra vi skulle videre til Sydney. Inden
vi nåede så langt måtte vi dog tilbringe et par timer i
lufthavnen og kunne bl.a. bruge tiden på at nyde de mange smukke
orkidéer, der prydede terminalen. |
Flyvning ind over
Blue Mountains |
Kingsfort Smith
Airport, Sydney |
Fra Singapore
skulle vi så med Singapore Airlines til Sydney. Undervejs fløj vi
ind over det røde indre af det
australske kontinent, fik set Blue Mountains ovenfra (se
ovenstående billede) og
endte med at tage et sving ind over Sydney
centrum, hvor vi fik et flot syn af Operahuset og Harbour Bridge,
inden vi landede i Kingsfort Smith Airport, hvor vi også fik et
ophold af nogle timers varighed. Her måtte vi dog henvende os hos
Qantas for at checke ind, inden vi kunne boarde flyet, der skulle
bringe os det sidste stykke til Auckland, New Zealand.
Det lykkedes at få billetterne i orden, og vi kunne endelig se en
ende på rejseriet. Efter 3 timers flyvetur landede vi i Auckland
lufthavn godt trætte! På trods af flyskift og forsinkelser var der
altså knap så meget kaos over den ærgerlige situation vi stod i.
Til gengæld betød det, at vi først kunne sætte vores fødder på
New Zealandsk grund kl. 21 lokal tid - 9 timer senere end forventet!
Snestormen i Danmark bevirkede altså, at vi mistede en halv dag i
Auckland. Desuden var vi bange for, at den ekstra lange rejsetid
ville gøre det svært for os at vænne os til tidsforskellen, men
det viste sig heldigvis at være ubegrundet frygt. Vi tog med en bus
fra Super Shuttle fra lufthavnen og kom til Auckland Central
Backpackers kl. 23. Efter at have tjekket ind på vores
værelse kunne vi gå direkte i seng og få noget tiltrængt søvn, så vi
kunne være friske til et par dage i New Zealands største by. |
|
|